mandag den 7. oktober 2013

Forestillinger om fremtiden. Forestillinger om nutiden.


Føljeton: Dystopier. III.

”Fremtiden” eksisterer kun som forestilling. Enhver forestilling om fremtiden udspringer af forestillingen om nutiden. Din opfattelse af, hvordan livet på jorden er skruet sammen lige nu og her, farver din opfattelse af, hvordan du tror, at fremtiden vil blive.

Vores forestillinger og tidligere erfaringer gør, at vi ofte regner med at vores forestillinger om den nære fremtid, har relativt stor vægt: eftersom jeg sider trygt og godt ved computeren lige nu og det plejer at gå fint i længere stræk, så er min forestilling om, at jeg også sidder trygt og godt ved computeren om et minut temmelig fast i kødet. Jeg forestiller mig, at min te vil være lidt koldere, at et nyt musiknummer vil spille, og at jeg vil være nået lidt længere i teksten. Jeg forestiller mig, at jeg vil blive færdig med at skrive inden deadline, for sådan går det som regel.

Men selv dét er jo bare en forestilling. Måske får jeg om et øjeblik en idé, der er så fantastisk, at jeg dropper det, som jeg er i gang med nu og om kort tid i stedet er på vej til at blive verdensberømt forfatter. Måske ringer pakkeposten på døren med en pakke fra en ukendt onkel i Amerika. Måske inviterer en ven i Sydamerika mig via Facebook på en rejse til de varme lande. Måske forandres mit liv radikalt til det bedre lige om et øjeblik. Eller til det værre. Måske ringer telefonen med dårlige nyheder. Måske går strømmen. Måske bliver jeg ikke færdig. Måske bliver det jeg får skrevet i dag så ringe, at jeg bliver fyret. Måske, måske, måske.

Og det er bare den nære fremtid. Når vi begynder at forestille os fremtiden i et lidt større perspektiv, så kommer vores realiteter, forestillinger og erfaringer på spil med endnu større råderum. Hver enkelt menneskes grundtone kommer endnu tydeligere til syne, når vi hver især prøver at forestille os fremtiden – den fjernere fremtid. Vil det mon overvejende gå godt – eller skidt. ”Det” kan både være vores individuelle liv eller samfundets, klodens, menneskehedens liv. Vi samler os måske ligefrem i politiske partier eller andre grupperinger, der deler vores forestillinger om fremtiden.

Det tankevækkende er, at det måske først er, når vi begynder at forestille os fremtiden og når vi kigger nærmere på de billeder, som vi får dannet i den forbindelse, at vi for alvor kan se, hvordan vi opfatter livet lige nu og her. Nutiden er så tæt på, at den kan være svær at se ordentligt, hvorimod fremtidsscenarierne, som vi konstruerer, kan give os perspektiv. Når vi forestiller os fremtidsscenarier som enten lykkelige (og utopiske) eller ulykkelige (og dystopiske) kan vi - ud over at få pejlemærker til det, som vi vil opnå eller undgå - blive klogere på os selv.

Måske er det derfor at det er så populært med fremtidsvisioner i fiktionens verden. Egentlig kunne man bare afskrive den slags som gold spekulation eller ligegyldig fantasi, men fortællingerne peger tilbage på udgangspunktet; den tid og den sammenhæng, som de blev skabt i og den tid og den sammenhæng som de bliver fortolket i.

Den 24. oktober inviterer Studentermenigheden 50 personer i Cinemateket. Filmen ”Fahrenheit 451” er på programmet. Den er fra 1966 og er baseret på en roman fra 1953. Filmen handler om en ikke-årstalsangivet dyster fremtid hvor fortiden – og ikke mindst bøgerne fra fortiden – bliver anset for at være farlige og potentielt samfundsomstyrtende, og derfor er totalt forbudt. Vi ser filmen i 2013. Der er basis for indviklede overvejelser om tid, fortid, fremtid og nutid!

Hvis du kan forestille dig, at du har tid – og lyst – den dag, kan du få en billet. Læs mere på Facebook hvordan.

Politisk kommentator Christopher Arzrouni indleder filmen.

Venlig hilsen

Lise Lotz
Akademisk medarbejder

Ingen kommentarer: