mandag den 29. april 2013

Sicilianske elskere og trafikanter


Myter XI

Hjemmekommet efter en dejlig ferie på Sicilien, hvor vi hverken så noget til mafiaen (den ser man som regel ikke) eller var udsat for passionerede sicilianske elskere.  Faktisk var der flere ret bløde og venlige mænd blandt især de unge af slagsen, vi mødte. Men det kan jo skyldes at min kone og jeg er blevet så gamle, at selv sicilianere synes vi skal behandles med respekt og ikke som objekter for aggressiv flirt. 
Men hjemkommet fra solens land, er det svært at finde på myter at be- eller afkræfte. De mange studerende som i stigende grad befolker gangene på Panum og forårets komme fortæller, at eksamenstiden nærmer sig. Jeg overvejede derfor at skrive om læseteknik. Er det er myte, at man skal læse 20 timer om dagen for at bestå 3. semester?  Eller måske bare: Er det sundt at læse medicin? – Men det var for vanskeligt og potentielt deprimerende. Det krævede også for omfattende studier, så det må vente.
Så derfor vender jeg tilbage til italienerne, for det er ganske vist: De kører mere aggressivt i bil. Ikke dem alle, men i højere grad end danskere. Hvor mange gange har jeg ikke haft en bil liggende 25 cm bag min, lurende på første mulighed for at overhale. Det er ret stressende. Det var derfor godt vi skulle hjem efter en uge, for jeg var begyndt at køre næsten som dem.
 Men hermed har jeg så dagens myte. Kører italienere bedre eller dårligere end danskere? Vi synes jo vi danskere er gode til alt, men vi kører jo ret kedeligt og der dør for mange i trafikken. Men denne myte er heldigvis meget let at skyde ned. Vi kører meget bedre. Faktisk dobbelt så godt, hvis man ser på antallet af dødsfald i trafikken. Selvom det er svært at opgøre præcist, så viser en glimrende statistik på Wikipedia, at vi er bedre. Pr. 100.000 indbyggere har vi 3,1 dødsulykke pr år, mod Italiens 8,7. Opgør man det pr. 100.000 køretøjer, så har vi samme billede. Danmark 6,1 mod Italien 12. Desværre er der ikke opgørelser over dødsfald på 1. mia. kørt vejkilometer for de to lande.

Men jeg elsker alligevel Italien og den statistik viser, at det nok også handler om penge, bilernes kvalitet osv. Verdensgennemsnittet er 20,8 dødsfald pr. 100.000 indbyggere og for samme antal køretøjer ligger vi helt oppe på 93,3.  Desværre er der ingen tal for Vatikanet. Men de ligger nok helt i toppen. Og det er nok ikke fordi meget religiøse mennesker kører bedre.  


Venlig hilsen

Nicolai Halvorsen 
Studenterpræst

Ingen kommentarer: