mandag den 15. april 2013

Opstandelse. Believe it or not.

Myter IX

Det har lige været påske. Den helt centrale kristne højtid, hvor vi hører om Jesu død og opstandelse. Det er lige præcis de begivenheder, der er altafgørende for kristendommen. Jesus er ikke bare en lærd mand; han overvinder døden. Og det er lige præcis her, en hel masse danskere står af.
Zombie Jesus? Påskeunder? Same-same?
Jeg hørte netop i radioen til morgen, at en undersøgelse viser, at ca. 50% af danskerne tror på, at Jesus blev korsfæstet. 25% tror, at han opstod fra de døde. (Tallene antyder, at mindst 50% tror på, at Jesus rent faktisk har eksisteret, men det er en anden historie.)

Det undrer mig, og det undrer mig ikke, at mange står af.

Det undrer mig, at så mange har den forestilling, at de bibelske fortællinger skal læses, forstås og tros helt bogstaveligt. Det undrer mig, at så mange går til de sære fortællinger på samme måde, som de går til TV-avisen: at de forestiller sig, at en – tilstræbt – objektiv korrespondent har været i marken og nu nedfælder sine observationer. Observationer, der samles med andre udsendtes skriverier og samles i Biblen.
Dokumentar? Spillefilm? Nyheder? Digt? Myte? 
Det undrer mig, at så mange på en og samme gang slet ikke tror på, hvad teksterne siger, men samtidig har en eller anden (ubevidst) forestilling om, at Bibelen trods alt er så hellig, at den må være nedfældet under guddommelig inspiration og altså er uejlbarlig. Det undrer mig, at så mange tror, at de skal tro på hvert et ord, der står skrevet – eller forkaste det hele.

Det undrer mig, at det åbenbart ikke er alment kendt, at evangelierne er skrevet adskillige år efter at begivenhederne fandt sted og af folk, som havde et helt bestemt syn på det, der skete, da Jesus blev henrettet og forsvandt. Det undrer mig, at så mange ikke har øje for, at de bibelske tekster er partsindlæg, som man har lov til at forholde sig til og tolke på.
Men altså, når så mange tror, som de gør, så undrer det mig ikke, at de - for at bevare deres forstand - må afvise den sære myte om manden, der døde og genopstod.

Venlig hilsen

Lise Lotz
Akademisk medarbejder

Ingen kommentarer: