mandag den 9. september 2013

Dystopi? Velkommen!


Semesterføljeton om "dystopier"

Jeg har sagt det til de nye studerende, men jeg siger det igen: Velkommen til Panum og medicinstudiet.  Også et velkommen tilbage til alle de gamle. 

Endnu en gang vil akademisk medarbejder Lise Lotz og jeg skrive en føljeton-klumme i løbet af semestret.  Og endnu en gang er der et gennemgående tema, der denne gang er valgt i sidste øjeblik i et anfald af panisk klarsyn eller momentan kollaps. Emnet er dystopi.
For dem der ikke ved det er det et oldgræsk ord, der betyder ”dårligt (dys) sted (topos)” og betegner negative fremtidsvisioner. Det modsatte hedder eutopi, hvoraf den kvikke læser sikker har regnet ud, at ”eu” betyder god på oldgræsk. Nu er emnet ikke helt grebet ud i luften, da SMiK (Studentermenigheden i København) i indre by har temaet dystopi i dette semester. Der er både litteraturstudiekreds og foredrag om emnet, som du kan se i vores program.


I programmet og på vores Facebookside kan du se mere om alle de ting, vi laver. Der er et rigt udvalg af forskellige aktiviteter, hvor du er velkommen. Det er ikke dystopisk alt sammen. I min egen boldgade har jeg den traditionelle filosofiske svampetur d. 28. september. Det plejer at være fornøjeligt, og her er selv den megen regn, der lige nu (mandag før deadline) vælter ned meget velkomment. Uden vand, ingen svampe.
Ummm. Paddehattesky.
Desuden har jeg også igen mit laboratorium – sprog for tro. Det er et særligt tilrettelagt forum for en lille kreds, hvor vi fortroligt prøver at sætte ord på, hvad vi tror på, hvad betyder tro for os, hvad er lykke og andre lignende store spørgsmål. Ring eller skriv til mig, hvis du synes, det lyder spændende.

Endelig skal jeg også nævne vores store studietur næste år. Den går til New York. Studieturene er altid utroligt spændende og sjove med studerende fra flere fakulteter. Og New York er uforlignelig.

Udover alle de mange gode aktiviteter er der også altid mulighed for at få en samtale med mig eller en af de andre præster, hvis du har brug for det. Hvis der er noget, der nager eller plager, så kom med det samme, før det vokser sig ufremkommeligt stort. 

Venlig hilsen

Nicolai Halvorsen
Studenterpræst

(Indlæggene her bliver skrevet til og udgivet i MOK, MedicinerOrganisationernes Kommunikationsorgan hver mandag i semesteret.) 

Ingen kommentarer: