mandag den 19. november 2012

Tidsrejser og -loops

Tid og evighed X

Jeg er ikke en mester i overvejelser over tidsrejser, men jeg er alligevel ret fascineret – og let skræmt - af tanken. I folkeskolen læste jeg en novelle, som jeg for længst har glemt navnet på, om det helt basale problem ved tidsrejser: hvis man rejser tilbage i tiden, kan man ikke undgå at påvirke den tid, man besøger, og derfor vil tiden frem udvikle sig bare en lille smule anderledes, og det vil derfor ikke være muligt at vende tilbage til den tid, som man kom fra.
Animation af Friedrich A. Lohmueller
Med mindre, selvfølgelig, at tidsrejsen allerede er en forudsætning for forholdene i den tid, som man kommer fra, men så bliver tidsrejsen jo en gentagelse af en rejse, som allerede er foretaget. Og er den anden tidsrejse, gentagelsen, også en forudsætning for tiden, som man rejser fra? Det kan kun blive indviklet. Men spændende at tænke på.

Derfor kan det ikke undre, at fænomenet tidsrejser er behandlet i adskillige film; gode og mindre gode. Mere eller mindre filosofiske. Mere eller mindre afklarende. Men ingen afklarende nok til, at emnet er udtømt. Der vil komme flere film.

En af mine favoritfilm, Groundhog Day/En Ny Dag Truer, handler ikke ligefrem om tidsrejser, men snarere om, at man kan blive fanget i tiden i en slags loop. Filmens (anti-)helt, Phil Connors, er en midaldrende, småsur og kynisk tv-producer, der meget mod sin vilje er blevet sendt på en opgave, der ifølge ham selv er langt under hans værdighed. Han skal tv-dække en begivenhed i en lille flække, Punxsutawney, Pennsylvania, hvor et murmeldyr (en ”groundhog”) kommer ud af sit vinterhi og under stor festivitas afgør om vinteren bliver kort eller lang ved enten at kaste skygge på jorden eller ej.
Phil Connors (spillet af skønne Bill Murray!) er fanget i tiden.
Af uforklarlige grunde hænger Phil fast i netop dén enkelte dag, og den gentager sig selv igen og igen og igen. HAN kan huske, hvad han har lært og oplevet de foregående dage, men alle andre, som han møder, vågner uden hukommelse af, at dagen har udspillet sig et utal af gange før.

Da først Phil har opdaget pricippet - at han vågner op næste morgen under de præcis samme omstændigheder som morgenen før, uanset hvordan den foregående dag er forløbet – udvikler han forskellige strategier for at prøve at gøre sit liv i evig gentagelse meningsfyldt. Som noget af det første kaster han sig ud i gentagne dage af ren hedonisme – et liv med nydelsen som højeste gode. Det holder ikke i længden, og han bevæger sig over dage fyldt med fx ondskab, velgørenhed eller lærdom, og da livet i gentagelsen bliver for uuholdeligt, tager han sågar livet af sig selv. For blot at vågne op næste morgen kl. 6.00 til endnu en tur i hamsterhjulet.

Nu er det ikke en amerikansk, romantisk komedie for ingenting, så der er naturligvis indbygget en kærlighedshistorie. Uden at afsløre for meget, vil jeg blot nævne, at også på Groundhog Day gælder princippet: kærligheden overvinder alt.
Love Conquers All af Becki Hiscocks (Sikke et navn...)
Filmen er altså ikke så dyster eller videnskabelig som mange andre film om tidsrejser, men den er i mine øjne et rigtigt fornøjeligt udgangspunkt for tanker om livet og om hvordan vi vælger at leve det – med de omstændigheder, som vi ikke kan forandre.

 Lise Lotz,
Akademisk medarbejder

Ingen kommentarer: