mandag den 12. september 2011

Biblen, et spørgsmål om svar – eller et spørgsmål om spørgsmål?

Biblen for begyndere – en føljeton II

Ja, hvad er det med den bibel? Hvorfor bliver folk ved med at sige, at den er vigtig?

I Studentermenighedens trykte program er føljetonnen omtalt med en række spørgsmål: Hvad er Bibelen for en størrelse? Skal man tro på, hvad der står i den, hvis man vil kalde sig kristen? Hvordan finder man rundt i den? Hvem har skrevet den tykke bog? Gud? Mennesker? Kan man tage noget seriøst, der er både selvmodsigende og uvidenskabeligt? Kunne Jesus virkelig gå på vandet?

Der er mange flere spørgsmål, man kunne stille til Biblen, og måske – måske ikke – kommer Nicolai og jeg rundt om dem i løbet af det kommende semester.
Jeg er godt nok cand.theol. og burde måske have styr på om ikke alle, så i hvert fald de fleste af svarene, som man kan stille til Biblen. Jeg har bare stadig selv mange spørgsmål; jeg kan huske de spørgsmål jeg stillede tidligere, og jeg kender de spørgsmål, som jeg stadig hører fra andre.

Og så synes jeg dybest set, at spørgsmål er mere interessante end fuldt-færdige svar. Min forståelse af Biblen og kristendommen bakker op om den indstilling.

Jeg vil i al diskretion komme med en indrømmelse, som jeg ikke er helt stolt af: Jeg har stadig IKKE læst hele Biblen, og jeg synes, at mange passager er kedelige og svære at finde mening i. Men det udelukker ikke, at jeg synes, at det er en helt enestående bog, som jeg nok ville tage med ud på en øde ø.)
Spørgsmål – og gode svar naturligvis – kan åbne for nye spørgsmål. Spørgsmål er dynamiske; svar – i hvert fald dårlige svar – kan lukke af for al videre tænkning og være tilsvarende dræbende for et personligt arbejde med at gøre Biblen meningsfuld ind i lige præcis MIN tilværelse.

Billedet er brugt før, men det er stadig godt...
Jeg er selvfølgelig godt klar over, at mange kristne går til Biblen for at finde svar på livsspørgsmål; netop for at få et kvalificeret bud på en sag, som de ikke selv kan finde op og ned på. Det er en stor del af tiltrækningskraften ved religion. Svarene. Forklaringerne. Det absolutte.


Der er bare det ved det, at de fleste af os bærer viden og erfaringer med os, som ikke uformidlet eller utolket er i overensstemmelse med Biblens mange ord. Og det kan simpelthen ikke passe, at glæden ved at sætte livet ind i en større sammenhæng end den daglige omgang med krop og kartofler lader ane, kun er for dem, der villigt suspenderer forstanden og erfaringerne.
Derfor vil jeg i de kommende uger dele ud af mine spørgsmål. Måske får det dig til at stille dine egne spørgsmål. Måske kan jeg vække en nysgerrighed, der som et godt spørgsmål, kan få dig til at åbne Biblen i stedet for at lukke den. Måske svarer du bare Nej.

Venlig hilsen

Lise Lotz, akademisk medarbejder

Ingen kommentarer: