Glædelig påske!
Studenterpræsten fejrer opstandelsen
med chokoladebønnernes genkomst. Nu kan
man atter få chokolade i stedet for det tørre brød. Men mennesket lever ikke af
brød og chokolade alene; men også af ånd. Jeg håber derfor at kunne levere lidt
åndelig føde i denne klumme.
Før påske fik jeg skrevet om det centrale i kristendommen og
i trosbekendelsen, at Gud måtte blive menneske og hvorfor det gav mening at han
måtte dø og hvad opstandelsen betød.
Derfor er vi nu nået til de sære ord ”opfaret til himmels,
siddende ved Gud Faders den almægtiges højre hånd, hvorfra han skal komme og
dømme levende og døde.”
Himmelfarten set nedefra - med Dalis øjne. |
Om ikke så længe har vi en helligdag, der hedder Kristi
himmelfart og den ligger altid på en torsdag. Det er fordi, den altid ligger 40
dage efter påskedag, som altid er en søndag. Ifølge det skrift i biblen som
hedder Apostlenes gerninger, så var
Jesus på jorden i 40 dage efter opstandelsen påskemorgen, men en dag gik han
uden for byen og blev taget op i himlen.
Det er bl.a. afbilledet på den fine altertavle i Skt. Johannes kirke
nede på Skt. Hans Torv.
Men hvorfor skulle han fare op til himlen og sidde ved Gud
faders højre hånd. Jeg vil foreslå at
man tager himmelfarten som et lavpraktisk problem. Han kunne ikke dø, for han
var død og opstået i en udødelig form. Han måtte vende tilbage til faderen, til livets kilde.
I samtiden havde man den forestilling at Guds
sted var i himlen, Jahve var en gammeltordengud, der også i Det gamle
Testamente skjulte sig i skyer og åbenbarede sig på bjergtoppe. En af de
gammeltestamentlige profeter – Elias – var tilmed blevet taget op til Gud i en
ildvogn (2. Kongebog kap, 2, v.10), så derfor var det ret oplagt at det gik den
vej.
Sedes ad dexteram patris. |
Jeg mener dog man ikke skal hænge
sig for meget i detaljerne. Det afgørende er at Jesus er hos Gud, Faderen,
hvilket udtrykkes ved, at han sidder ved den højre hånd. Det er et symbol. Den
højre hånd er magtens hånd, den man slår med (vi kan her se, at Gud ikke er
venstrehåndet). Dvs. at Jesus har nu fået del i Guds almagt. Men det er
betegnende, at denne position ved almagten umiddelbart knyttes sammen med den
kommende dom. Gud bruger ikke sin almagt
til at fikse verden til at være et godt og retfærdigt sted efter vores utopiske
drømme.
Hvorfor han ikke fra begyndelsen gjorde det, ved jeg ikke; men det kunne være fordi han tillod verden og
mennesket lidt handlefrihed. Det skal
man åbenbart passe på med. Men derfor må der også være en dom, for ellers ville
uretfærdigheden vinde. Men mere om det senere.
Guds fred!
Nicolai Halvorsen, studenterpræst
Ingen kommentarer:
Send en kommentar