Trosbekendelsen XIII
Vi tror på Jesus Kristus,
hans enbårne Søn, vor Herre,
som er undfanget ved Helligånden,
født af Jomfru Maria,
pint under Pontius Pilatus,
korsfæstet, død og begravet,
nedfaret til Dødsriget,
på tredje dag opstanden fra de døde,
opfaret til himmels,
siddende ved Gud Faders, den almægtiges, højre hånd,
hvorfra han skal komme at dømme levende og døde.
hans enbårne Søn, vor Herre,
som er undfanget ved Helligånden,
født af Jomfru Maria,
pint under Pontius Pilatus,
korsfæstet, død og begravet,
nedfaret til Dødsriget,
på tredje dag opstanden fra de døde,
opfaret til himmels,
siddende ved Gud Faders, den almægtiges, højre hånd,
hvorfra han skal komme at dømme levende og døde.
Sådan
beskrives den side af den kristne gud, som vi kalder Jesus, sønnen. I helt
koncentreret form opridses de vigtigste highlights i hans jordiske liv
omkranset af de mindst lige så afgørende forestillinger om, hvad der gik forud
og skete bagefter.
Den
centrale - og meget mærkelige - påstand er, at Jesus var både sandt Gud og
sandt menneske. Begge dele fuldt ud. Det er jo ikke noget, som man kan
argumentere for – eller imod for den sags skyld. Det er en sær og urimelig
påstand, som man kan vælge at godtage eller ej. Med fornuftens fulde brug er
det både fristende og oplagt at forkaste påstanden.
Én ting
er, at tro på en himmelsk, overjordisk kraft, som vi vælger at kalde Gud – hvad
enten vi er kristne, jøder eller muslimer – eller noget helt andet; det kan
være svært og mærkeligt nok i sig selv. Men at tro på at selvsamme
transcendente størrelse også er et menneske af kød og blod – det er alligevel
skrap kost. Det er en sammenblanding af kategorier, der vil noget. Lort og
lagkage. En velbegavet pornostjerne. Nationalsangen på en ny melodi.
Den
slags sammenblandinger af ting, som helt intuitivt ikke hører sammen, har det
med at vække vores afsky. Får os til at tage afstand. Til at protestere. Men
måske kan vi transformere afskyen, afstanden og protesten til en undren. Til en
ny overvejelse over, hvor grænserne for det mulige går. Måske kan vi lade den
umulige cocktail åbne verden i stedet for at lukke den.
Men det
kræver selvfølgelig en indsats ikke at blive stående ved forkastelsen, der
byder sig selv til. Her tænker jeg ikke bare på en indsats, der går på at slå
forstanden fra og blindt acceptere det urimelige. Det gør jeg også. Men jeg
tænker ikke mindre på en indsats, der kræver, at den enkelte sætte hele sin
kapacitet ind på at forsøge at finde sammenhæng, hvor sammenhæng ikke er
indlysende. En anstrengelse på at åbne sind og krop for det som er uforståeligt
- i tillid til at mening ikke nødvendigvis er meningen med livet.
Brug
forstanden. Erfaringerne. Både de gode og de onde. Stol på, at den sammenhæng,
som du ser, er din. Den kan udfordres og styrkes i mødet med de sammenhænge,
som andre har fundet. Den kan nuanceres og udvikles i et samspil med flere
mærkelige og urimelige påstande. Give it a try!
Rigtig
god Kristi Himmelfartsdag!
Venlig
hilsen
Lise Lotz, akademisk
medarbejder
Ingen kommentarer:
Send en kommentar