Open publication - Free publishing - More etik
fredag den 10. august 2012
Trosbekendelsen - som samlet føljeton
Vi har også samlet forårets føljeton om Trosbekendelsen. Lige til at bladre i og læse online - eller til at downloade, printe og læse på papir. God fornøjelse!
Efterårsprogrammet er klar!
Studentermenighedens efterårsprogram er klar som bladrefil.
Læs - og lad dig friste!
Læs - og lad dig friste!
Open publication - Free publishing - More debat
torsdag den 7. juni 2012
Nedtælling til ferie. Nedtælling til dommedag!
Hvis du nu havde under 200 dage tilbage, hvad ville du så gøre med dit liv?
Official2012Countdown.com
tirsdag den 22. maj 2012
Trosbekendelsen XIV– Helligånd, åndedræt og pinse
Nu
nærmer pinsen sig. Den sidste af forårets kirkelige højtider. Pinse kommer af
det græske ord, pentekoste – der betyder halvtreds, fordi pinsen falder 50 dage
efter påske.
Pinsen
er de dejlige forårshelligdage, hvor der vist stadig er karneval et sted og
hvor mange studerende sidder blege inden døre og læser til eksamen. Jeg er
næsten vis på at solen skinner og det er slutningen af maj. Var det ikke for
eksamen ville der være al grund til at leve livet . Men man kunne også se på
eksamener som en del af livet. Livet er
svært at definere, men for os mennesker gælder det som for en del andre
skabninger om at respiration, at trække vejret, holde gang i åndedraget. Og
åndedrag har med ånd at gøre, og det passer med at vi er nået til den sidste
del af trosbekendelsen, der handler om ånden.
Vi tror
på Helligånden. Det passer også som fod
i hose med pinsen, for det er den fest, hvor man fejrer Helligåndens komme. Se
i det bibelskrift der hedder apostlenes gerninger , de første 2 kapitler. Her beskrives det, hvor dan Helligånden
kommer ned og sætter sig på disciplene og de begynder at tale på alle mulige sprog. Der brydes grænser ned – det er åndens
gerning. Sådan også når vi læser med vores ånd, så indser vi det vi ikke vidste
før og udvider grænserne for vores viden. Og når vi er fælles om noget, så kan
vi gribes af den samme ånd og føle os som et. Grænserne mellem os brydes ned.
Helligånden
er i den kristne forståelse Gud ånd, den fælles ånd mellem faderen og sønnen,
kærlighedens ånd. Det er også i kristen forstand den ånd som skaber troen. Som
det berettes i apostlenes gerninger, så forkynder disciplene om Guds storværker
og om Jesus som Guds søn, og det skaber tro hos flere af dem, der hører og de
bliver døbt. Sådan er Helligåndens komme og pinsen også kirkens fødsel. Derfor
hedder det i trosbekendelsen ”Vi tror på Helligånden, den hellige almindelige
kirke, de helliges samfund...”
En klog
munk i 1400tallet – Joachim af Fiore – inddelte verdenshistorien i tre
tidsaldre. Faderens tid, sønnens tid og åndens tid – svarende til det gamle
testamente, det ny testamente og kirkens tid, hvor der ikke er noget testamente
andet end det åndelige.
I den forstand lever vi stadig i åndens tid, i kirkens
tid – der hvor vi skal forkynde Guds storværker. Forkynde at Gud er en levende ånd, der vil
gøre troen virksom i os. Skabe liv og kærlighed, nedbryde grænser, give livsmod
og styrke. Ja, kraft til at komme igennem eksamener og alle de andre kampe vi må
tage. Men ånden er også den Guds ånd,
som er med os og vil være med os i mørket, selv der hvor vi selv har mistet
håbet.
Nicolai Halvorsen
Studenterpræst
Etiketter:
Nicolai Halvorsen,
PNH,
Trosbekendelsen
mandag den 14. maj 2012
Gud Sønnen; lort og lagkage
Trosbekendelsen XIII
Vi tror på Jesus Kristus,
hans enbårne Søn, vor Herre,
som er undfanget ved Helligånden,
født af Jomfru Maria,
pint under Pontius Pilatus,
korsfæstet, død og begravet,
nedfaret til Dødsriget,
på tredje dag opstanden fra de døde,
opfaret til himmels,
siddende ved Gud Faders, den almægtiges, højre hånd,
hvorfra han skal komme at dømme levende og døde.
hans enbårne Søn, vor Herre,
som er undfanget ved Helligånden,
født af Jomfru Maria,
pint under Pontius Pilatus,
korsfæstet, død og begravet,
nedfaret til Dødsriget,
på tredje dag opstanden fra de døde,
opfaret til himmels,
siddende ved Gud Faders, den almægtiges, højre hånd,
hvorfra han skal komme at dømme levende og døde.
Sådan
beskrives den side af den kristne gud, som vi kalder Jesus, sønnen. I helt
koncentreret form opridses de vigtigste highlights i hans jordiske liv
omkranset af de mindst lige så afgørende forestillinger om, hvad der gik forud
og skete bagefter.
Den
centrale - og meget mærkelige - påstand er, at Jesus var både sandt Gud og
sandt menneske. Begge dele fuldt ud. Det er jo ikke noget, som man kan
argumentere for – eller imod for den sags skyld. Det er en sær og urimelig
påstand, som man kan vælge at godtage eller ej. Med fornuftens fulde brug er
det både fristende og oplagt at forkaste påstanden.
Én ting
er, at tro på en himmelsk, overjordisk kraft, som vi vælger at kalde Gud – hvad
enten vi er kristne, jøder eller muslimer – eller noget helt andet; det kan
være svært og mærkeligt nok i sig selv. Men at tro på at selvsamme
transcendente størrelse også er et menneske af kød og blod – det er alligevel
skrap kost. Det er en sammenblanding af kategorier, der vil noget. Lort og
lagkage. En velbegavet pornostjerne. Nationalsangen på en ny melodi.
Den
slags sammenblandinger af ting, som helt intuitivt ikke hører sammen, har det
med at vække vores afsky. Får os til at tage afstand. Til at protestere. Men
måske kan vi transformere afskyen, afstanden og protesten til en undren. Til en
ny overvejelse over, hvor grænserne for det mulige går. Måske kan vi lade den
umulige cocktail åbne verden i stedet for at lukke den.
Men det
kræver selvfølgelig en indsats ikke at blive stående ved forkastelsen, der
byder sig selv til. Her tænker jeg ikke bare på en indsats, der går på at slå
forstanden fra og blindt acceptere det urimelige. Det gør jeg også. Men jeg
tænker ikke mindre på en indsats, der kræver, at den enkelte sætte hele sin
kapacitet ind på at forsøge at finde sammenhæng, hvor sammenhæng ikke er
indlysende. En anstrengelse på at åbne sind og krop for det som er uforståeligt
- i tillid til at mening ikke nødvendigvis er meningen med livet.
Brug
forstanden. Erfaringerne. Både de gode og de onde. Stol på, at den sammenhæng,
som du ser, er din. Den kan udfordres og styrkes i mødet med de sammenhænge,
som andre har fundet. Den kan nuanceres og udvikles i et samspil med flere
mærkelige og urimelige påstande. Give it a try!
Rigtig
god Kristi Himmelfartsdag!
Venlig
hilsen
Lise Lotz, akademisk
medarbejder
mandag den 7. maj 2012
Trosbekendelsen XII: Dommen
Af
forskellige grunde har vi været fraværende i de sidste par uger. Men vi er stadig i gang med forårssemestrets
føljeton om trosbekendelsen. Sidst jeg skrev,
var det om himmelfarten, som vi jo skal fejre i næste uge.
Men jeg
lovede at vi skulle høre mere om dommen. For der står jo ”opfaret til himmels,
siddende ved Gud Faders den almægtiges højre hånd, hvorfra han skal komme at
dømme levende og døde.” Der tales her om en kommende dommedag, sådan som man
også kan læse om det i biblen. Bl.a. i
Matthæusevangeliet ( kap. 25,31-46) og ikke mindst i Johannes
Åbenbaring, det sidste skrift i biblen, som er en vision om dommen og den nye
begyndelse.
Det kan
virke underligt, at han også vil dømme de døde. Hvorfor det? Kunne man spørge,
de er jo døde. Men tanken er den, at alle på dommens dag vil blive
oprejst/opvækket. I middelalderen forstod man det ret konkret, hvilket kan ses
på nogle kalkmalerier, hvor de døde står op fra deres gravsteder på
kirkegården.
Men det
lyder faretruende med dommedag. Men sidst nævnte jeg i forbifarten, at dommedag
var nødvendig, da denne verdens uretfærdighed ellers ville vinde. Det er nok mere præcist at sige, at
uretfærdigheden får lov at stå. Netop at uretfærdigheden ofte er uafvendelig,
at det onde ikke kan gøre ugjort, dels kalder på en dom, men samtidig bliver
vores menneskelige domme på en mærkelig måde utilfredsstillende.
Vi kan
dømme Breivik og det bør vi gøre, men det giver ikke ofrene oprejsning.
De døde vender ikke tilbage, og lidelserne tages ikke væk. Vi kan forstå
dommen som hævn, sådan med ordene fra Det gamle Testamente ”Øje for øje, tand
for tand”. Jeg har hørt, at det er en
misforståelse, at det udtrykker en symmetrisk hævnfølelse, men sådan udlægges
det gerne. Også som argument for f.eks.
dødsstraf (liv for liv), hvilket jeg ikke går ind for. For lever man efter
dette ”øje for øje”, så bliver, som Mahatma Ghandi sagde, ”hele verden blind og
tandløs”. Tilgivelse og forsoning var den anden udvej ifølge Ghandi. Men kan man tilgive en Breivik?
Teologen
K.E. Løgstrup har skrevet, at en
tilgivelsen af en massemorder eller lignende, vil være en hån mod ofrene. Kun
den der kan genrejse ofrene og gøre deres liv nyt, har magt til at tilgive. Dvs. at tilgivelse
og forsoning har et transcendent perspektiv; de peger på en magt, der er større
end døden.
Der
kunne nok argumenteres for tilgivelse og
forsoning på anden vis, men vi må tilbage til dommen. Det er en dom, hvori Guds tilgivelse allerede
er indeholdt. Netop fordi det er Kristus, der skal dømme, ligger det, at der
altid må være en åbning for benådning. Dommen må være der, men det er ikke
sikkert vores forestillinger om straf er konsekvensen. Som Bono har sagt, ”I
believe in Grace over Karma”.
Guds
fred
Nicolai Halvorsen, studenterpræst
Etiketter:
Nicolai Halvorsen,
PNH,
Trosbekendelsen
Abonner på:
Opslag (Atom)