Føljeton: Dystopier VII
Gæsteindlæg (Part I): Om
bogen og filmen
- af skribent,
debattør og selvudnævnt liberal ballademager ChristopherArzrouni. Oplægget blev holdt som indledning til visningen
af filmen ”Fahrenheit 451” i Cinemateket den 24. oktober 2013.
![]() |
Fahrenheit 451: The-never-made-fire-truck af designer Harald Belker |
Når en bog oversættes til
film, er der mange ting, der går tabt. ”Fahrenheit 451” af Ray Bradbury er en
fantastisk bog - og en noget mindre fantastisk film af Francois Truffaut.
Undskyld, jeg siger det.
Så tager jeg jo noget af fornøjelsen ud af filmen. Men jeg synes, det er
på sin plads.
*
Fahrenheit foregår i en
fremtid, hvor bøger er blevet forbudt. I hvert fald i betydningen klassisk
litteratur.
Valg har man stadig -
selvom de fleste stemmer på den samme smukke præsident. Men i øvrigt
befinder vi os i en totalitær stat, hvor myndighederne søger for, at borgerne
er lykkelige. Eller rettere: At al ophidselse og ulykke bliver fortrængt.
I denne stat er
brandmændene vigtige magtudøvere. De slukker ikke brande. De rydder til
gengæld op i de samfundsnedbrydende skrifter, som visse dissidenter stadig
læser og skjuler.
Vi får aldrig nogensinde
at vide, om magthaverne er en klike af onde udbyttere - eller om de er drevet
af de ædleste motiver. Og det er en af fortællingens styrker.
Undertrykkelsen er der
bare - den er allestedsnærværende - og den foregår i et samfund, der kan minde
meget om vores eget.
*
![]() |
Fahrenheit 451: Brandmændene rykker ud |
Når I ser filmen, vil I
måske studse over 1960’ernes bud på fremtidens æstetik. Den hypermoderne
”brandbil” har ganske almindelige hjul med kedelige fælge. De små hjems
indretning minder mere om noget fra en episode af ”Rytteriet” end om egentlig
science fiction.
Det mest futuristiske er
billederne af den offentlige transport - der foregår per monorail. Ellers
er det næsten for kitschet for min smag.
![]() |
Fahrenheit 451: Endnu et bud på brandbilen - af tegneren Ralph Steadman |
Og det bliver ikke bedre
af, at filmen foregår i fuldt dagslys. Bogen foregår i høj grad i mørke.
*
Der er dog også ting i filmen,
som jeg selv satte pris på.
Bemærk en lille detalje:
Brandmandens kone Linda og den mystiske Clarisse spilles af samme
skuespillerende (Julie Christie). Forfatteren, Ray Bradbury, brød sig ikke selv
om den detalje. Men jeg synes, den siger noget om, hvordan vi mennesker
har mange forskellige sider.
Ray Bradbury har fortalt,
at han selv kan genfindes i adskillige af personerne i fortællingen. Han
er til stede i Brandmanden Montag. Han er til stede i den snakkesalige
pige Clarisse. Han er såmænd også til stede i brandinspektøren, kaptajn
Beatty, der repræsenterer myndighederne. Alle sammen udspringer de af Bradburys
fantasi - oplevelser - og mareridt i skøn forening.
Bradbury har fortalt,
hvordan han en aften var ude at gå en tur med en ven. De blev stoppet af
en politimand, som spurgte: Hvad laver I? - Vi går, lød det næsvise svar.
Og det førte til bogen ”The Pedestrian”.
Senere var Bradbury ude at
gå igen - og så ”mødte” han Clarisse. I hvert fald i sin fantasi.
Arzrouni Part II:
Censurkritik eller kulturpessimisme? (uge 46)
Arzrouni Part III: Den
vigtigste bog i bogen/filmen (uge 47)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar